Kamis, 19 November 2015

Cara-cara Merawat Sembelit Zaman Kanak-kanak

Cara-cara Merawat Sembelit Zaman Kanak-kanak

Salah satu masalah lagi menjengkelkan yang paling biasa yang berlaku dengan kanak-kanak adalah sembelit. Istilah ini ditakrifkan sebagai tidak mempunyai pergerakan usus yang sihat ditandai dengan tidak pergi ke bilik air untuk sekurang-kurangnya empat hari atau lulus keras najis. Keadaan ini telah disebabkan oleh kekurangan serat dalam diet, tidak mempunyai air yang mencukupi dalam sistem, minum lebih daripada 16 auns susu sehari atau mengelakkan pergi ke bilik air untuk jangka masa yang lama. Bagi sesetengah kanak-kanak, kesakitan yang disebabkan oleh sembelit zaman kanak-kanak menjadikan mereka mengelakkan pergi ke bilik air lebih-lebih, menjadikan keadaan tahan lebih lama dan lebih teruk sebagai masa berterusan. Ubat sembelit adalah permintaan untuk melegakan kanak-kanak dari dilema menyakitkan mereka.

Salah satu cara yang paling berkesan untuk merawat sembelit ialah dengan menukar diet semasa kanak-kanak. Pendekatan semulajadi dianggap lebih baik, ditambah dengan pelembut najis. Kaedah-kaedah ini adalah bertujuan untuk mengurangkan rasa sakit kanak-kanak itu sedang mengalami dan dalam proses itu mengeluarkan kira-kira 2 najis lembut setiap hari.

Dengan merawat kanak-kanak yang mengalami sembelit, pemakanan yang boleh ditukar untuk melegakan semula jadi gejala. Pencegahan adalah lebih baik daripada mengubati. Meningkatkan jumlah serat dan cecair dalam diet adalah penting dalam mengelakkan sembelit. Anak-anak perlu minum sekurang-kurangnya dua hingga tiga gelas cecair seperti air dan jus buah-buahan setiap hari. Mereka juga perlu makan tahap yang baik serat makanan yang kaya setiap hari. Ini termasuk buah-buahan dan sayur-sayuran seperti kacang, kentang, lobak, kacang dan jagung. Memberi anak-anak popcorn adalah salah satu cara yang menyeronokkan untuk memperkenalkan lebih banyak serat. Sup sayur-sayuran juga biasanya kaya dengan serat dan cecair, cara yang baik untuk mencegah sembelit. Makanan yang kaya dengan bran seperti bijirin dan roti gandum dan keropok juga perlu dipertimbangkan. Elakkan makanan seperti susu, keju, yogurt, pisang lembu dan lobak merah. Susu adalah satu bahagian penting dalam diet kanak-kanak. Agar tidak menghapuskan vitamin dan mineral yang dicapai daripada minum susu, ia adalah dinasihatkan bahawa bahawa anak-anak minum susu soya sebaliknya. Bagi kanak-kanak yang tidak toleran laktosa, multivitamin yang perlu atau memakan mungkin lain kalsium. Satu sampel tersebut adalah jus oren yang diperkaya dengan kalsium.

Tambahan juga boleh digunakan untuk merawat sembelit. Ini termasuk ubat-ubatan yang mengandungi susu magnesia, minyak mineral, Citrucel atau Metamucil. Walaupun ini boleh didapati di farmasi dan tidak perlu memerlukan preskripsi untuk membeli, ibu bapa dinasihatkan untuk mendapatkan nasihat perubatan sebelum mentadbir ubat-ubatan untuk kanak-kanak. Ikuti langkah-langkah dan ibu bapa tidak perlu bimbang tentang sembelit zaman kanak-kanak lagi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar